2023. 1. 14. 16:38ㆍ신화/인도신화
비슈와카르마 – 신들의 건축가
비슈와카르마
비슈와카르마는 힌두교의 장인정신의 신이자 신들의 건축가이다. 그는 궁전, 비행기, 그리고 신들의 신의 무기를 디자인하고 만들었습니다. 그는 또한 우주의 설계자입니다. 그에게 바쳐진 비슈와카르마 푸라나라는 푸라나가 있는데, 그 안에서 그는 브라흐마 주, 비슈누 주, 시바 주의 창조자로 여겨진다. 힌두교도들은 카냐 산크란티의 생일을 축하하는데, 이 날은 그레고리력으로 9월 16일/17일은 비슈와카르마 자얀티이다.
목차:
비슈와카르마라는 단어의 의미:
비슈와카르마라는 단어는 비즈라는 두 단어로 구성되어 있다. 비슈와(세계 또는 우주)와 카르마(창조자). 그러므로 비슈와카르마라는 단어는 "세계의 창조자"를 의미한다.
비슈와카르마의 기원:
비슈와카르마 경은 그를 우주(땅과 천국)의 창조자로 언급한 리그베다에서 기원한다. 그에게 헌정된 찬송가가 두 곡 있다. 브라흐마 경의 개념은 비슈누 경의 배꼽과 시발링엄에서 유래했다.
그러나 일부 학자들은 리그 베다에 나오는 비슈와카르만이 사람이 아닌 다양한 신들의 속성이라고 믿는다. 그것은 또한 최고의 신 브라만의 칭호이다. 그러므로 베다에는 비슈와카르마라는 신이 없지만, 그는 푸라닉의 신이다.
다음은 리그 베다에서 그에게 헌정된 두 개의 찬송가이다.
10권 찬송가 LXXXi
1. Hotar 사제로 앉으신 분, 우리의 아버지이신 ṛi, 현존하는 모든 것을 바치시는 분
그는 소원을 빌어서 큰 재산을 얻으려고 전형적인 인물로 지상의 사람들 사이에 들어왔다.
2. 그가 그의 위치를 차지한 곳은 어디입니까? 그를 지지한 것은 무엇이었습니까? 그거 어땠어?
비스바카르만이 모든 것을 보고 강력한 힘으로 지구를 생산하면서 하늘을 드러냈기 때문이다.
3. 사방에 눈이 있고, 사방에 입이 있고, 팔과 발이 있는 사람은 사방에 있다,
하나님, 오직 하나님만이 땅과 하늘을 만드시고, 팔을 날개처럼 하여, 함께 용접해 주십시오.
4. 그 나무는 무엇이었고, 어떤 나무가 그것을 부드럽게 만들어 냈으며, 그들이 땅과 천국을 만들어 냈는가?
주님, 주님을 찬양하여라. 주님을 찬양하여라. 주님을 찬양하여라.
5. 9개의 가장 높고, 가장 낮은 희생적 본성, 그리고 여기 가장 중간에 있는 비스바카르만아,
복되신 주님, 주님의 친구들을 제물로 삼아 가르치시고, 우리의 예배에 귀의하여 주십시오.
6. 비스바카르만아, 땅과 하늘아, 은혜로 높으신 너 자신을 데리고 와서 예배하여라.
우리 주변의 다른 남자들이 여기서 어리석게 살도록 해주세요. 부유하고 자유로운 후원자를 갖게 해주세요.
7. 오늘 우리의 노동자인 언어의 신, 생각이 빠른 비스바카르만을 돕기 위해 우리를 부르자.
주님은 우리의 모든 청을 들어 주시고, 모든 행복을 구원해 주시고, 그 일을 의롭게 해 주시기를 바랍니다.
10권 찬송가 LXXXII
1. 눈의 아버지, 정신적으로 현명한 사람은 비만에 잠긴 이 두 세계를 창조했다.
그리고 동쪽 끝을 단단히 조였을 때에, 하늘과 땅이 멀리까지 확장되었다.
2. 마음과 힘은 Visbakarman, Maker, Disposer, 그리고 가장 고귀한 존재감이다.
그들의 제물들은 일곱 개의 ṛ를 넘어 하나, 하나만을 가치 있게 여기는 풍부한 주스에서 기쁨을 느낀다.
3. 우리를 만드신 아버지, 처분자로서 모든 인종과 존재하는 모든 것을 아시는 분,
심지어 신들의 내장을 주는 사람인 그 혼자서도, 그의 다른 존재들은 정보를 찾는다.
4. 그들은 그에게 제물로 보물을 바쳤다. —그는 많은 군대에서 가수로서,
먼 곳, 가까운 곳, 낮은 곳에서 존재하는 이 모든 것들을 준비한 사람.
5. 아수라와 신들이 존재하기 전에, 이 땅과 천국보다 더 이른 것 -
모든 신들이 함께 보이는 물이 받은 배아의 원시는 무엇이었는가?
6. 물속에서, 그들은 신들이 모두 모인 세균의 원시를 받았습니다.
그것은 현존하는 모든 것을 수용하는 언본의 배꼽 위에 놓여 있다.
7. 너희는 이 피조물을 낳으신 분을 찾지 못할 것이다. 너희 가운데 또 다른 것이 일어났다.
안개 낀 구름에 싸여 말을 더듬는 입술로 찬송가들은 방황하고 불만스러워한다.
트바스타와 비슈와카르마의 유사점:
비슈와카르마가 가지고 있는 자질의 대부분은 베다의 트바스타에 기인한다.
11 트바슈타르, 천상의 예술가는 이 여신의 몸 안에 있었다. 열 달째에 그녀가 견딜 수 있는 가장 고귀한 형태의 수컷 배아.
AV 북 5, 찬송가 25
그러나 푸라나에서 그는 비슈와카르마의 아들로 언급된다.
비슈와카르마 경의 탄생:
그의 출생에 대한 이야기는 크게 세 가지가 있다.
1. 신들과 아수라들이 바다를 휘젓는 수행을 할 때, 많은 귀중한 것들이 태어났습니다. 비슈와카르마는 그런 것들 중 하나였다. 이 날은 비슈와카르마 자얀티로 알려져 있다.
2. 브라흐마 경에게는 달마라는 아들이 있었는데, 그 아들은 바스타였다. 바스타는 앙기라시와 결혼했고, 그들로부터 비슈와카르마가 태어났다.
3. 비슈와카르마 푸라나에 따르면, 그는 스와얌부이다.
패밀리:
아버지는 바수 프라바사(마하바라타), 바스투(푸라나스), 브라흐마의 일곱째 다르마푸트라이다.
어머니: 요가-싯다, 앙기라시.
아내: 그리타치.
딸: 산냐나, 치트라간다, 바르히슈마티.
아들: 마누, 마야, 트바스타, 실피, 비슈와냐, 날라, 닐라이다.
사위: 태양.
비슈와카르마 도상학:
비슈와카르마 경은 일반적으로 흰 수염을 기른 노인으로 묘사되며, 목에 꽃무늬 화환을 두르고 있다. 그는 머리에 금관을 쓰고 이마에는 삼각형을 쓰고 있다. 그는 네 개의 손에 측정 테이프나 측정 저울, 카만달루, 그리고 책을 들고 있다.
비슈와카르마 경은 브라흐마 경과 밀접한 관계가 있다. 그의 바하나는 브라흐마경의 것과 같은 백조이다. 몇몇 조각품들은 그가 브라흐마경처럼 서너 개의 머리를 가지고 있다는 것을 보여준다. 그가 손에 들고 있는 것들도 다양하다. 이 얼굴들은 어떤 조각품에서는 더 젊어 보이고 다른 조각품에서는 더 늙어 보인다.
비슈와카르마가 만든 놀라운 것들:
1. 비자야 다누사.
2. 푸쉬파카 비마나.
3. 수다르샤나 차크라.
4. 트리슐라.
5. 골든 랑카.
6. 드워프카 시.
7. 알라카푸리.
8. 천국.
9. 바지라.
비슈와카르마 이야기:
시발링엄의 창조:
비슈와카르마(신들의 건축가)는 신의 완벽한 형태가 될 조각품을 만들기 위해 원통형 샤프트 앞에 섰지만, 그는 신이 아이콘에 포함될 수 없다는 것을 깨달았다. 따라서, 그는 이 축을 대야에 놓고 이 상징적인 표현을 속성을 의미하는 linga라고 선언했다.
신들의 무기 창조:
산자나는 태양신 수리아의 아내이자 비슈와카르마의 딸이다. 그녀는 남편의 더위 때문에 가까이 가기가 어려웠다. 그녀는 이것에 대해 아버지에게 불평했다. 그리고 나서 그는 수리아의 풍부함의 일부를 제거했다.
비슈와카르마는 그 효능을 사용하여 비슈누 경의 수다르샤나 차크라, 시바 경의 트리슐라 및 다른 신들의 무기를 만들었다.
라바나의 궁전 만들기:
시바 영주는 파르바티 여신과 결혼했을 때 비슈와카르마에게 그들을 위해 아름다운 궁전을 지어달라고 부탁했다. 전능하신 분의 요청에 압도되어, 그는 그들을 위해 황금 궁전을 지었습니다. 시바 경은 라바나를 그리하프라베시 의식에 초대했다. 그 일이 끝난 후, 그는 그에게 닥치나로 하고 싶은 것이 있으면 무엇이든 물었다. 라바나는 궁전의 아름다움에 어안이 벙벙했다. 그래서 그는 황금 궁전 자체를 요구했다. 시바 영주는 약속을 지켰고 그에게 그것을 주었다.
다른 판본에서는 시바 경이 라바나의 아버지 풀라츠야를 초대해 의식을 주관하게 하고 황금 궁전을 닭시나로 주었다. 그는 그것을 쿠베라에게 주었다. 그 후, 라바나는 쿠베라를 물리치고 스리랑카를 이겼다.
드워프카의 창조:
크리슈나 경이 도시를 건설하기로 결정했을 때, 그는 비슈와카르마 경이 도시를 건설하도록 초대했다. 그는 그것을 단 하루 만에 지었다. 도시는 크리슈나 경조차 흠잡을 데가 없을 정도로 꼼꼼하게 지어졌다.
비슈와카르마 푸자:
힌두교도들은 비슈와카르마 자얀티를 기념하여 신 비슈와카르마에게 감사를 표한다. 카냐 산크란티에 떨어집니다. 이 날은 태양이 심하라시(레오)에서 칸야라시( 처녀자리)로 이동하는 날이다. 이것은 힌두교 달력에 따라 매년 바드라파다의 달과 그레고리력의 9월 16일부터 18일까지의 날짜에 일어난다.
이 날, 기술자, 장인, 건축가, 장인, 기계공, 대장장이, 용접공 등 어떤 종류의 기계나 도구를 사용하는 사람들은 일을 하지 않습니다. 그들은 그들의 도구와 기계를 청소하고 숭배합니다. 그들은 또한 비슈와카르마 경을 숭배하고 그의 축복을 요구한다.
비슈와카르마 카스트:
그의 이름으로 자신들이 자신의 후손이라고 주장하는 힌두교 공동체가 따로 있다. 목수, 대장장이, 청동장인, 금장인, 석공 등 5개의 주요 하위 그룹으로 구성되어 있다.
이 다섯 그룹은 비슈와카르마의 다섯 아들 비즈의 후손이다. 마누, 마야, 트바스타, 실피, 비스바냐.
비슈와카르마 영주의 손에 있는 현대 고고학 도구?
뭄바이 날라소파라에는 차크르슈와라 마하데프 만디르라는 이름의 유명한 사원이 있는데 그곳에는 약 1000년 된 비슈와카르마의 동상이 있다. 흥미롭게도, 그것의 오른쪽 상단에는 테오돌라이트처럼 생긴 악기가 있습니다. 마치 사람이 치수를 재려고 그것을 훑어보는 것처럼 보인다.
비슈와카르마 - 차크레슈와르 사원
이미지 소스: 페이스북
테오돌라이트는 수평면과 수직면에서 지정된 가시점 사이의 각도를 측정하기 위한 정밀 광학 기기이다.
인도 전역에는 그가 수평기, 수직 보브, 토양 탐사선, 그리고 현대 기술자들이 사용하는 다른 도구들을 들고 있는 것을 묘사하는 다른 조각품들이 있다.
Vishwakarma – The Architect of Gods
Vishwakarma
Vishwakarma is a Hindu god of craftsmanship and the architect of gods. He designed and created the palaces, aircraft, and divine weapons of gods. He is also the architect of the universe. There is a Purana called Vishwakarma Purana dedicated to him in which he is regarded as the creator of Lord Brahma, Lord Vishnu, and Lord Shiva. Hindus celebrate his birthday on Kanya Sankranti, which is 16/17/18 September of Gregorian calendar as Vishwakarma Jayanti.
Table of Contents:
Meaning of the Word Vishwakarma:
The word Vishwakarma comprises of two words, viz. Vishwa (world or universe) and Karma (creator). Therefore, the word Vishwakarma means “the creator of the world”.
The Origin of Vishwakarma:
Lord Vishwakarma has origins in the Rigveda which mentions him as the creator of the universe (earth and heaven). There are two hymns dedicated to him. The concepts of Lord Brahma originating from the navel of Lord Vishnu and the Shiva lingam are based on Vishwakarman Sukta.
But some scholars believe that Vishwakarman in the Rig Veda is an attribute to various gods and not a person. It is also an epithet of to Supreme God, Brahman. Therefore, there is no god named Vishwakarma in the Vedas, but he is a Puranic god.
Following are the two hymns dedicated to him in the Rig Veda.
Book 10, Hymn LXXXI
1. HE who sate down as Hotar-priest, the Ṛṣi, our Father, offering up all things existing,—
He, seeking through his wish a great possession, came among men on earth as archetypal.
2. What was the place whereon he took his station? What was it that supported him? How was it?
Whence Visvakarman, seeing all, producing the earth, with mighty power disclosed the heavens.
3. He who hath eyes on all sides round about him, a mouth on all sides, arms, and feet on all sides,
He, the Sole God, producing earth and heaven, weldeth them, with his arms as wings, together.
4. What was the tree, what wood in sooth produced it, from which they fashioned out the earth and heaven?
Ye thoughtful men inquire within your spirit whereon he stood when he established all things.
5. Nine highest, lowest, sacrificial natures, and these thy mid-most here, O Visvakarman,
Teach thou thy friends at sacrifice, O Blessed, and come thyself, exalted, to our worship.
6. Bring thou thyself, exalted with oblation, O Visvakarman, Earth and Heaven to worship.
Let other men around us live in folly here let us have a rich and liberal patron.
7. Let us invoke to-day, to aid our labor, the Lord of Speech, the thought-swift Visvakarman.
May he hear kindly all our invocations who gives all bliss for aid, whose works are righteous.
Book 10, Hymn LXXXII
1. THE Father of the eye, the Wise in spirit, created both these worlds submerged in fatness.
Then when the eastern ends were firmly fastened, the heavens and the earth were far extended.
2. Mighty in mind and power is Visvakarman, Maker, Disposer, and most lofty Presence.
Their offerings joy in rich juice where they value One, only One, beyond the Seven Ṛṣis.
3. Father who made us, he who, as Disposer, knoweth all races and all things existing,
Even he alone, the deities’ narne-giver, him other beings seek for information.
4. To him in the sacrifice they offered treasures,—Ṛṣis of old, in numerous troops, as singers,
Who, in the distant, near, and lower region, made ready all these things that have existence.
5. That which is earlier than this earth and heaven, before the Asuras and Gods had being —
What was the germ primeval which the waters received where all the Gods were seen together?
6. The waters, they received that germ primeval wherein the Gods were gathered all together.
It rested set upon the Unborn’s navel, that One wherein abides all things existing.
7. Ye will not find him who produced these creatures: another thing hath risen up among you.
Enwrapt in the misty cloud, with lips that stammer, hymn-chanters wander and are discontented.
Similarities Between Tvastar and Vishwakarma:
Most of the qualities that Vishwakarma possesses are attributed to Tvastar in the Vedas.
11 Tvashtar, celestial artist, lay within the body of this dame. A male germ with the noblest form for her in the tenth month to bear.
AV Book 5, hymn 25
But in the Puranas, he is mentioned as the son of Vishwakarma.
The Birth of Lord Vishwakarma:
There are mainly three stories about his birth.
1. When gods and Asuras performed the churning of the ocean, many precious things were born. Vishwakarma was one of those things. The day is known as Vishwakarma Jayanti.
2. Lord Brahma had a son named Dharma who had a son, Vaastu. Vaastu married Angirasi, and from them, Vishwakarma was born.
3. Per the Vishwakarma Purana, he is Swayambhu.
Family:
Father: Vasu Prabhasa (Mahabharata), Vastu (Puranas), seventh Dharmaputra of Lord Brahma.
Mother: Yoga-Siddha, Angirasi.
Wife: Gritachi.
Daughters: Sanjana, Chitragandha, Barhishmati.
Sons: Manu, Maya, Tvastar, Shilpi, Vishwajna, Nala, and Nila.
Son-in-law: Sun.
Vishwakarma Iconography:
Lord Vishwakarma is generally depicted as an old man with a white beard and wearing some jewelry along with a flower garland around his neck. He wears a golden crown on his head and a tripundra on his forehead. He has four hands in which he carries a measuring tape or a measuring scale, Kamandalu, and a book.
Lord Vishwakarma has a close association with Lord Brahma. His Vahana is a swan which is the same as that of Lord Brahma. Some sculptures show him having three or four heads like Lord Brahma. The things that he holds in his hands also vary. These faces look younger in some sculptures and older in others.
Amazing Things Created by Vishwakarma:
1. Vijaya Dhanusa.
2. Pushpaka Vimana.
3. Sudarshana Chakra.
4. Trishula.
5. Golden Lanka.
6. Dwaraka City.
7. Alakapuri.
8. Heaven.
9. Vajra.
Stories of Vishwakarma:
Creation of Shiva lingam:
Vishwakarma (the architect of gods) stood before a cylindrical shaft to create a sculpture that would be the perfect form of God, but he realized that God cannot be contained in an icon. Therefore, he placed the shaft in a basin and declared this aniconic representation as linga, which means attribute – of that which is formless.
Creation of Weapons of Gods:
Sanjana is the wife of Lord Surya (the Sun god) and the daughter of Vishwakarma. She was finding it difficult to go near her husband because of his heat. She complained about this to her father. He then ground off some of the effulgence of Surya.
Vishwakarma then used that effulgence to create the Sudarshana Chakra of Lord Vishnu, Trishula of Lord Shiva, and other weapons of gods.
Creation of Ravana’s palace:
When Lord Shiva married Goddess Parvati, he asked Vishwakarma to build a beautiful palace for them. overwhelmed by the request of the almighty, he built a golden palace for them. Lord Shiva invited Ravana to perform the Grihapravesh ceremony. After it was over, he asked him anything he would like as Dakshina. Ravana was dumbfounded by the beauty of the palace. So he asked for the golden palace itself. Lord Shiva kept his word and gave it to him.
In another version, Lord Shiva invited Ravana’s father, Pulatsya, to preside over the ceremony and gave him the golden palace as Dakshina. He gave it to Kubera. Afterward, Ravana defeated Kubera and won Lanka.
Creation of Dwaraka:
When Lord Krishna decided to build a city, he invited Lord Vishwakarma to build it. He built it in a day only. The city was so meticulously built that even Lord Krishna could not find a fault in it.
Vishwakarma Puja:
Hindus celebrate Vishwakarma Jayanti to express their gratitude toward the god, Vishwakarma. It falls on Kanya Sankranti. It is the day when the Sun moves from Simha Rashi (Leo) to Kanya Rashi (Virgo). This happens in the month of Bhadrapada every year per the Hindu calendar and on any of the dates from 16-18 September of the Gregorian calendar.
On this day, the people who use any kind of machines or tools, such as engineers, craftsmen, architects, artisans, mechanics, smith, welders, etc., do not work. They clean and worship their tools and machines. They also worship Lord Vishwakarma and ask for his blessings.
Vishwakarma Caste:
There is a separate Hindu community by his name who claim that they are his descendants. It consists of five main sub-groups, viz. carpenters, blacksmiths, bronze smiths, goldsmiths, and stonemasons.
These five groups are descendants of the five sons of Vishwakarma, viz. Manu, Maya, Tvastar, Shilpi, and Visvajna.
Modern Archaeological Instruments in the Hands of Lord Vishwakarma?
In Nalasopara, Mumbai, there is a famous temple by the name of Chakrshwara Mahadev Mandir where there is a statue of Vishwakarma that is about 1000 years old. Interestingly, in the upper right hand of it, there is an instrument that looks like a theodolite. It appears as if a person is looking through it to take measurements.
Vishwakarma - Chakreshwar Temple
Image Source: Facebook
A theodolite is a precision optical instrument for measuring angles between designated visible points in the horizontal and vertical planes.
There are other sculptures spread across India that depict him holding a leveler, plumb bob, soil probe, and other instruments that modern engineers use.
Watch this video for more information:
https://www.hinduismfacts.org/hindu-gods-and-goddesses/vishwakarma/
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